Urząd Gminy Grybów jest jednostką pomocniczą Wójta Gminy Grybów, który przy pomocy Urzędu Gminy wykonuje uchwały Rady Gminy oraz zadania gminy określone przepisami prawa, w tym w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Kierownikiem Urzędu Gminy jest Wójt Gminy. Wójt kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy oraz kierowników komórek organizacyjnych Urzędu Gminy. Wójt Gminy wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu. Zastępca wójta wykonuje zadania powierzone przez Wójta w ramach nadanych upoważnień oraz pełni funkcje reprezentacyjne w imieniu Wójta, a także prowadzi sprawy przekazane mu przez Wójta. Zastępca wójta nadzoruje realizację zadań przez Referat Infrastruktury i Rozwoju oraz Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Sekretarz Gminy, działając z upoważnienia Wójta, koordynuje działalność wszystkich referatów w zakresie organizacyjnym, realizuje i koordynuje politykę zarządzania zasobami ludzkimi, a w sposób szczególny nadzoruje realizację uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta. Sekretarz wykonuje swoje zadania przy pomocy Referatu Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich, który nadzoruje. Skarbnik Gminy prognozuje oraz koordynuje i nadzoruje politykę finansową Gminy oraz prowadzoną w jej ramach gospodarkę finansową. Skarbnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Referatu Budżetu i Finansów. Więcej o Urzędzie Gminy Grybów
Zakres wykonywanych zadań przez komórki organizacyjne:
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich,
Referat Infrastruktury i Rozwoju,
Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
stanowisko ds. kontroli wewnętrznej,
stanowisko do spraw zarządzania kryzysowego i obrony,
wieloosobowe stanowisko ds. geodezji i mienia.
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Kierownik Referatu
mgr Zofia Janus
Kompetencje i zadania Referatu:
Do podstawowych zadań Referatu należy:
1) zapewnia sprawną organizację Urzędu, właściwą organizację pracy pracowników oraz niezbędne wyposażenie techniczne, sprzątanie i konserwację,
2) przyjmuje skargi, wnioski i petycje kierowane do Wójta i Rady Gminy,
3) prowadzi Punkt Kancelaryjny Urzędu,
4) prowadzi Archiwum Zakładowe;
5) organizuje i koordynuje działania z zakresu informacji publicznej w Urzędzie;
6) zapewnia funkcjonowanie Pionowi Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelarii Tajnej,
7) zapewnia funkcjonowanie Inspektorowi Ochrony Danych,
8) realizuje i koordynuje sprawy związane z nadzorem bezpieczeństwa informacji w Urzędzie,
9) realizuje zadania z zakresu nadzoru przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w Urzędzie,
10) zapewnia obsługę sekretarsko-kancelaryjną Wójtowi,
11) zapewnia obsługę kancelaryjną Przewodniczącemu Rady,
12) realizuje zadania w zakresie koordynacji zapewnienia dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd.
13) prowadzi politykę kadrową, w tym akta osobowe pracowników Urzędu i kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych, za wyjątkiem jednostek oświatowych,
14) rozlicza dotacje celowe na utrzymanie stanowisk osób realizujących zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w zakresie kosztów osobowych oraz na utrzymanie stanowisk osób realizujących zdania własne zgodnie z umową dotacji,
15) organizuje szkolenia, zapewnia funkcjonowanie systemu doskonalenia zawodowego oraz oceny pracowników,
16) koordynuje i organizuje praktyki zawodowe uczniów i studentów oraz staże
w Urzędzie,
17) realizuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
18) zapewnia niezbędne wyposażenie techniczne Urzędu w sprzęt i systemy informatyczne,
19) zapewnia ciągłość realizacji świadczeń informatycznych,
20) prowadzi obsługę systemów informatycznych,
21) sprawuje nadzór nad infrastrukturą informatyczną,
22) planuje, prowadzi i koordynuje zadania z zakresu informatyki i cyfryzacji usług publicznych,
23) obsługuje Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu,
24) prowadzi sprawy dotyczące promocji gminy, w tym zapewnia aktualność strony internetowej gminy,
25) prowadzi sprawy związane z patronatem wójta oraz wspieraniem imprez sportowych i wydarzeń kulturalnych na terenie gminy,
26) realizuje gminny program w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu,
27) prowadzi rejestr instytucji kultury,
28) przyjmuje zawiadomienia w sprawach zgromadzeń publicznych,
29) prowadzi sprawy związane z wykonywaniem zadań z zakresu centralnej ewidencji działalności gospodarczej,
30) prowadzi sprawy z zakresu ochrony zdrowia mieszkańców i polityki społecznej, w tym sprawy wynikające z gminnego programu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii,
31) wydaje decyzje dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy,
32) dokonuje wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
33) prowadzi sprawy związane z opracowaniem i realizacją gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
34) prowadzi sprawy związane z ewidencją ludności, w tym rejestr mieszkańców w systemie teleinformatycznym PESEL oraz udostępnia na wniosek dane osobowe z rejestru mieszkańców,
35) prowadzi postępowania administracyjne w sprawach meldunkowych,
36) obsługuje Centralny Rejestr Wyborców,
37) współdziała w organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów powszechnych oraz referendów,
38) organizuje wybory do organów jednostek pomocniczych,
39) prowadzi sprawy związane z wydawaniem i unieważnianiem dowodów osobistych oraz wprowadza dane do Rejestru Dowodów Osobistych,
40) prowadzi rejestrację obywateli na potrzeby ewidencji wojskowej oraz prowadzenia kwalifikacji wojskowej.
Referat Budżetu i Finansów
Kierownik Referatu – Główny Księgowy Urzędu
mgr Elżbieta Obrzut
Kompetencje i zadania Referatu:
1) prognozuje, planuje i nadzoruje budżet gminy , a w szczególności planuje dochody i wydatki gminy, proponuje źródła sfinansowania deficytu budżetu,
2) określa tryb pracy nad projektem uchwały budżetowej, a w szczególności określa terminy obowiązujące w toku prac projektowych, określa obowiązki poszczególnych referatów w toku tych prac, określa obowiązki gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych, w toku tych prac,
3) analizuje stan wykonania budżetu i opracowuje projekty jego zmian,
4) opracowuje wieloletnią prognozę finansową gminy,
5) prowadzi sprawozdawczość budżetową,
6) nadzoruje prawidłowość gospodarowania środkami budżetowymi i jawność budżetu,
7) realizuje umowę zawartą z bankiem obsługującym budżet gminy,
8) prowadzi rachunkowość budżetu gminy,
9) prowadzi rachunkowość jednostki budżetowej – Urzędu,
10) prowadzi ewidencję syntetyczną mienia gminy,
11) prowadzi egzekucję należności pieniężnych gminy,
12) zarządza finansami gminy, dbając o efektywne wykorzystanie wolnych środków,
13) sporządza analizę sprawozdawczości budżetowej w tym, struktury dochodów i wydatków gminy, poziomu zadłużenia, wieloletnich prognoz itp.,
14) analizuje dla potrzeb Wójta system finansów publicznych i przygotowuje projekty zmian w tym zakresie,
15) realizuje zadania w zakresie obsługi finansowo-księgowej programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej,
16) prowadzi sprawy związanych wypłatą wynagrodzeń pracowników oraz z tytułu realizacji umów cywilno-prawnych,
17) prowadzi sprawy dotyczące podatków i opłat lokalnych, w tym sprawy ich wymiaru, ewidencji księgowej, nadzoru nad egzekucją administracyjną, windykacją, kontrolą podatkową i sprawozdawczością.
Referat Infrastruktury i Rozwoju
Kierownik Referatu
mgr inż. Łukasz Dziedzic
Kompetencje i zadania Referatu:
1) prowadzi sprawy z zakresu przygotowania, realizacji, nadzoru i rozliczania inwestycji gminnych i remontów,
2) prowadzi sprawy związane z planowaniem przestrzennym oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a także podejmuje działania zmierzające do zapewnienia ładu przestrzennego,
3) prowadzi sprawy z zakresu administrowania i utrzymania dróg gminnych, chodników, placów i mostów,
4) prowadzi sprawy związane z oświetleniem ulicznym na terenie gminy wraz z jego konserwacją,
5) prowadzi sprawy w zakresie administrowania, remontów i bieżącej konserwacji budynku urzędu i budynków komunalnych, w tym dokumentację z przeglądów technicznych budynków,
6) prowadzi sprawy w zakresie administrowania, remontów i utrzymania ogólnodostępnych obiektów i urządzeń sportowych i rekreacyjnych oraz ogólnodostępnej infrastruktury turystyki,
7) współpracuje z sołtysami sołectw gminy w zakresie bieżącego utrzymania i napraw infrastruktury komunalnej w sołectwach oraz utrzymania dróg i poboczy,
8) wykonuje zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego, w tym zawiera umowy na usługi przewozowe o charakterze użyteczności publicznej,
9) prowadzi sprawy związane z dopłatami do przewozów pasażerskich,
10) prowadzi sprawy w zakresie oznakowania dróg publicznych,
11) współpracuje z zarządcami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie realizowanych inwestycji na drogach przebiegających w granicach administracyjnych gminy,
12) realizuje zadania dotyczące transportu kolejowego w granicach administracyjnych gminy,
13) wykonuje zadania wynikające z ustawy prawo zamówień publicznych,
14) opracowuje zbiorczy plan zamówień publicznych na dany rok i dokonuje wyboru odpowiedniego trybu i procedury postępowania,
15) organizuje oraz przeprowadza postępowania o udzielenie zamówień publicznych we współpracy z komórkami merytorycznymi,
16) prowadzi rejestry zamówień publicznych, zgodnie z regulacjami wewnętrznymi oraz przygotowuje sprawozdanie o udzielonych zamówieniach, które przekazuje w ustawowym terminie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych,
17) podejmuje działania zmierzające do pozyskiwania przez gminę środków zewnętrznych na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych i nieinwestycyjnych, w tym z funduszy europejskich,
18) współpracuje ze stowarzyszeniami, w których gmina jest członkiem,
19) opracowuje we współpracy z komórkami organizacyjnymi urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi gminy wnioski o dofinansowanie przedsięwzięć z funduszy zewnętrznych,
20) przygotowuje warunki i realizuje przedsięwzięcia publiczno – prywatne z udziałem gminy,
21) opracowuje i aktualizuje oferty inwestycyjne gminy,
22) prowadzi sprawy rewitalizacji gminy,
23) monitoruje realizację strategii rozwoju gminy,
24) prowadzi sprawy związane z ustanowieniem służebności przesyłu,
25) prowadzi sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, uzgadnianiem zjazdów z dróg gminnych oraz lokalizacji inwestycji od strony dróg gminnych.
Referat Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Kierownik Referatu
mgr inż. Małgorzata Grubecka
Kompetencje i zadania Referatu:
1) opracowuje i realizuje gminne programy ochrony i kształtowania środowiska,
w tym: program ochrony środowiska, program ochrony powietrza, regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
2) realizuje inne zadania ustawowe dotyczące ochrony środowiska i gospodarki odpadami;
3) wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia,
4) opiniuje projekty robót geologicznych,
5) prowadzi sprawy związane z regulacją stosunków wodnych przy drogach gminnych oraz zmian stosunków wodnych na gruncie,
6) udziela i rozlicza dotacje celowe spółkom wodociągowym,
7) obsługuje centralną ewidencję emisyjności budynków oraz prowadzi bazę azbestową,
8) prowadzi sprawy z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi w tym organizacji i nadzoru odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zagospodarowania tych odpadów, nadzoruje funkcjonowanie Punktu Selektywnej Zbiorki Odpadów,
9) prowadzi kontrole przestrzegania przez mieszkańców, ustalonych przepisami, zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
10) prowadzi sprawy związane z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym ustala na podstawie złożonych deklaracji ich wymiar oraz kontroluje złożone oświadczenia,
11) prowadzi sprawy związane ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
12) prowadzi sprawy z zakresu zieleni i zadrzewień, w tym wydaje zezwolenia na wycinkę drzew,
13) prowadzi sprawy w zakresie łowiectwa,
14) prowadzi sprawy z zakresu rolnictwa i leśnictwa, w tym gospodarki leśnej w lasach stanowiących mienie gminy,
15) współpracuje w zakresie powszechnego spisu rolnego,
16) współpracuje z izbami rolniczymi przy wyborach do izb rolniczych,
17) prowadzi ewidencję obiektów hotelarskich i agroturystycznych,
18) prowadzi działania w zakresie ochrony zwierząt w tym realizuje gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi, wolno żyjącymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt,
19) prowadzi sprawy związane z zarządzaniem grobami i cmentarzami wojennymi,
20) prowadzi sprawy w zakresie ochrony zabytków w tym realizuje gminny program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
21) udziela i rozlicza dotacje celowe na ochronę zabytków.
Referat Oświaty
Kierownik Referatu
mgr Maria Tarasek
Kompetencje i zadania Referatu:
1) realizuje politykę oświatową gminy, w tym prowadzi sprawy związane z zadaniami gminy jako organu prowadzącego gminne jednostki oświatowe,
2) prowadzi sprawy z zakresu zakładania, przekształcania i likwidacji gminnych jednostek oświatowych,
3) realizuje sprawy w zakresie zapewnienia warunków działania gminnych jednostek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
4) prowadzi sprawy z zakresu zapewnienia warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,
5) prowadzi sprawy w zakresie kształtowania sieci prowadzonych przez gminę publicznych szkół, przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
6) zatwierdza arkusze organizacyjne gminnych jednostek oświatowych,
7) współpracuje z Kuratorium Oświaty w zakresie zadań określonych w ustawie prawo oświatowe,
8) współpracuje ze związkami zawodowymi w sprawach zastrzeżonych do konsultacji,
9) realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpłatnego transportu i opieki podczas dowozu dzieci, młodzieży i uczniów, w tym niepełnosprawnych, do szkół i placówek,
10) prowadzi procedury związane z awansem zawodowym nauczycieli,
11) prowadzi sprawy osobowe dyrektorów gminnych jednostek oświatowych oraz procedury związane organizacją konkursów na stanowisko dyrektora i powierzaniem stanowiska dyrektora,
12) dokonuje oceny pracy dyrektorów gminnych jednostek oświatowych,
13) sprawuje nadzór nad systemem informacji oświatowej w jednostkach,
14) prowadzi sprawy z zakresu finansowania zadań oświatowych,
15) prowadzi sprawy związane z pomocą stypendialną dla uczniów i studentów w ramach gminnych programów stypendialnych,
16) prowadzi ewidencję niepublicznych szkół i placówek,
17) ustala wysokość oraz rozlicza dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych,
18) prowadzi nadzór w zakresie działalności finansowej i administracyjnej gminnych jednostek oświatowych,
19) prowadzi sprawy związane z dofinansowaniem kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
20) prowadzi sprawy w zakresie sportu szkolnego i kultury fizycznej,
21) prowadzi sprawy związanych z partnerską współpracą międzynarodową gminy.
Stanowisko radcy prawnego
dr Waldemar Ziętek
Świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed urzędami i sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy.
Audytor wewnętrzny
1) dokonuje oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych gminy, będących jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy
o finansach publicznych,
2) prowadzi czynności doradcze oraz przedstawia wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy, będących jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy o finansach publicznych.
Stanowisko ds. kontroli wewnętrznej
1) kontroluje gminne samorządowe jednostki organizacyjne i gminne osoby prawne,
2) wykonuje kontrole w Urzędzie,
3) wykonuje kontrole innych podmiotów, w których kontrola wynika z przepisów prawa.
Stanowisko do spraw zarządzania kryzysowego i obrony,
1) realizuje zadania związane z kierowaniem, monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy,
2) realizuje zadania z zakresu planowania cywilnego,
3) realizuje zadania z zakresu obrony ojczyzny ustalone przepisami ustawy o obronie ojczyzny, w tym czynności dotyczące kwalifikacji wojskowej,
4) realizuje zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej, porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz magazynu przeciwpowodziowego, w tym zapewnienia jednostkom ochotniczych straży pożarnych odpowiednich środków i sił do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych.
Wieloosobowe stanowisko pracy ds. geodezji i mienia
1) prowadzi sprawy w zakresie rozgraniczania nieruchomości,
2) zleca i nadzoruje wykonanie czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przez upoważnionego geodetę oraz sprawdza zgodność sporządzonych dokumentów z przepisami,
3) wydaje opinie wstępnego podziału działek,
4) prowadzi sprawy w zakresie gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości, w tym związane ze zbywaniem, nabywaniem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, oddawaniem w trwały zarząd, zamianą, dzierżawą, najmem, użytkowaniem i użyczeniem,
5) sporządza plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości,
6) przygotowuje programy działań w zakresie gospodarowania nieruchomościami gminy,
7) prowadzi sprawy w zakresie gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, w tym zaspokajania potrzeb mieszkaniowych,
8) prowadzi rejestr numeracji porządkowej budynków oraz ewidencji miejscowości, ulic i adresów.